Vem är det vi pratar om?

Ibland undrar jag om vi vet vad säger. Vilka bilder får ni upp i huvudet om jag säger så här:

Ger sig aldrig

Beräknande

Manipulerande

Lögnaktig

Har stort kontrollbehov

Vet exakt vilka punkter som ska tryckas på

Kan så klart vara helt charmerande

Fast är han inte inställsam egentligen?

Själv ser jag en kallblodig seriemördare som dinerar i finporslinet med Berlioz på högsta volym i bakgrunden. Kanske ser han ut som Jack Nicholson? Tror det skulle passa bra.

Fast i själva verket är det inte helt ovanligt att detta är beskrivningen av en pojke på åtta år som har stora svårigheter i skolan.

I handledning kan vi behöva synliggöra vem det är vi pratar om. Eller rättare sagt: vad våra ord säger om vårt synsätt.

Jag är ordnörd. Vad ord kan göra med oss är spännande. Ord kan förlösa och ord kan förstöra.

Jag tycker vi ska fundera på vilka ord vi använder och vad som finns bakom dem. Det som finns bakom ordet är det som ger oss verktygen för att komma vidare. Där finns nämligen ibland en hel världsbild, ett synsätt. En moralisk uppfattning. Och ibland finns det en ilska, en rädsla, en sorg. Som behöver tas om hand. Ses över. Resoneras kring.

Mitt jobb som handledare är att hjälpa personalen att se den sårbara människan. Personen som behöver vårt stöd och vår omsorg. Och vars beteende har blivit problemskapande för omgivningen. Väckt starka känslor. Fått oss att slå i metodtaket. Ett sätt att göra detta är att syna vad vi säger. Vad det säger om den vi arbetar med. Och vilka verktyg det får oss att plocka upp ur vår verktygslåda.

Passar på att tipsa om Ärendehandling inom skola, vård och omsorg av mig och Bo Hejlskov Elvén för den som är intresserad av att läsa mer om handledarhantverket. Det får bli boktipset för sommaren, tror jag!